Analyseren
Ik heb deze competentie vrijwel volledig ontwikkeld in het 1e jaar van mijn BMKB opleiding. In de 4 projecten was er altijd een probleem of nieuw product waarbij geanalyseerd moest worden wat hiervan het gevolg was en hoe hiermee om te gaan.
Door financiële-, personele- en wettelijke gevolgen was er vaak de noodzaak om of opnieuw te beginnen of een extra deel opnieuw te analyseren.
Het is belangrijk dat er geen te grote urgentie wordt gelegd op de kleine dingen, probeer het grote geheel vast te houden om zo het probleem op te lossen, dit was eerst heel moeilijk voor mij, maar ik ben daar in dit 1e jaar sterk in gegroeid.
Ik heb geleerd om verschillende modellen en diagrammen te gebruiken om de urgentie te bekijken en om er voor te zorgen dat duidelijk was waar het fout/goed ging binnen een bedrijf, deze modellen zijn o.a. de Ishikawa en het SWOT-diagram.
Het analyseren kwam voornamelijk terug in het 4e project, 'De Verandering'. In dit project werd verwacht dat wij de problemen die wij in fase 1 hadden gevonden zouden gaan analyseren op urgentie om te kijken welke wij uiteindelijk gingen oplossen. Ik vond dit de leukste fase in het project want er komt veel meer bij kijken dan op het eerste moment wordt verwacht. Maar je leert heel veel van het bedrijf en van externe factoren.
Ik denk dat ik sterk ben gegroeid in deze competentie, maar er is natuurlijk altijd meer te leren en daar verheug ik me op.
Maak jouw eigen website met JouwWeb